10 Dis 2008

NAK KELUAR...KELUARLAH...

. 10 Dis 2008

Isu-isu sensitif yang dibangkitkan beberapa pemimpin komponen Barisan Nasional (BN) turut jadi tumpuan mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) yang bersidang lebih tiga jam petang Selasa.


Isu Ketuanan Melayu yang disentuh oleh Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek telah mengundang reaksi yang agak keras dariapda kalangan pemipin UMNO termasuk dibahaskan secara terbuka di Dewan Rakyat oleh beberapa Ahli Parlimen BN sendiri seperti Ahli Parlimen Seri Gading, Datuk Mohamad Haji Aziz, Ahli Parlimen Arau, Datuk Ismail Kassim dan Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Tajuddin Rahman.

Walaupun Chua menyalahkan ucapannya telah disalahtafsir tetapi isu berkenaan menjadi perdebatan hangat di media. Malah, sudah timbul satua andaian betapa hak orang Melayu dan kedudukan Bumiputera semakin dipersoalkan.

Selain itu, mesyuarat Dewan Tertinggi BN juga menarik untuk diikuti kerana ada tuntutan kalangan pemimpin UMNO agar BN mengambil tindakan tegas terhadap Ketua Wanita Gerakan, Datuk Tan Lai Hoe ekoran kenyataannya yang dikatakan menyifatkan orang Melayu juga pendatang.

Suara juga diluahkan agar Soi Lek turut dikenakan tindakan kerana UMNO setelah mendapat desakan parti-parti komponen telah mengambil tindakan tegas kepada Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail kerana mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman.

Dengan itu, para pemimpin UMNO khususnya di kalangan Ketua UMNO Bahagian merasakan BN perlu berlaku adil dalam mengambil tindakan dan parti-parti komponen perlu ikhlas dalam membuat desakan.

Presiden Gerakan, Tan Sri Koh Tsu Koon semasa isu Ahmad Ismail timbul telah mencadangkan BN mempunyai kod etika bagi membolehkan tindakan tegas kepada mana-mana ahli parti komponen yang membuat kenyataan sensitif khususnya dalam isu perkauman dikenakan tindakan tegas.

Namun apabila ia mebabitkan Ketua Wanita Gerakan sendiri, parti itu mengambil sikap mendiamkan diri sahaja dan memberikan alasan paling popular akhbar salah tafsir dan salah lapor.

Ini termasuk ancaman Parti Progresif Rakyat (PPP) untuk keluar BN sekiranya kerajaan tidak meminda atau memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

“Terpulang kepada mereka (PPP)…jika itu keputusan mereka, apa kita boleh buat,” kata Pengerusi BN, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sambil menegaskan kerajaan tidak akan meminda akta berkenaan.

Sebelum ini Presiden PPP, Datuk M.Kayveas dilaporkan berkata, parti pimpinannya menimbangkan untuk keluar BN sekiranya kerajaan tidak meminda atau menghapuskan ISA menjelang pilihan raya umum akan datang.

Bagaimanapun, beliau tidak hadir mesyuarat berkenaan dan hanya menghantar wakil. Selain itu, isu sensitif lain termasuk soal ketuanan Melayu yang pernah dibangkitkan pemimpin MCA dan Gerakan turut dibincangkan.

Menurut Abdullah, sebagai parti besar, BN mengamalkan siakp terbuka dan membincangkan apa juga isu dibangkitkan. “Sebagai kerajaan yang berkongsi kuasa, kita ada tanggungjawab bersama,” katanya tanpa mengulas lanjut isu-isu sensitif lain yang dibincangkan dalam mesyuarat berkenaan.

sumber AgendaDaily

p/s : Ugut-ugut tak main la...

0 comments: